Moja przygoda z książkami i wyzwaniem czytelniczym...

"DAWCA", CZYLI ŚWIAT BEZ WSPOMNIEŃ

środa, 14 stycznia 2015 ,


Dziś chciałabym napisać Wam o kolejnej książce z cyklu Książkowe podsumowanie 2014 roku, a mianowicie o "Dawcy" autorstwa Lois Lowry. Niedługo do kin wchodzić miał film "Dawca pamięci", którego zwiastun mnie zaintrygował i stwierdziłam, że przed obejrzeniem filmu chciałabym przeczytać książkę. Choć powinnam raczej powiedzieć przesłuchać, ponieważ była to pierwsza książka, którą "czytałam" w formie audiobooka.


Rozpoczynając czytanie książki wiedziałam tylko, że należy ona do gatunku post-apokaliptycznych. Żałuję, że nie zdawałam sobie sprawy, że książka była napisana raczej dla młodszych czytelników, ponieważ wtedy zupełnie inaczej bym do niej podeszła. Jednak pomimo tego muszę przyznać, że książka była bardzo ciekawa. Pokazywała świat, w którym wszyscy przyjmują zastaną rzeczywistość, nie kwestionują jej, ani o nic nie pytają. Społeczeństwo jest doskonale zorganizowane, a każdy jego członek pracuje na rzecz społeczności wykonując z góry ustaloną rolę. W życiu ludzi nie ma miejsca na uczucia, czy wybory, a najważniejszymi wartościami są porządek i precyzja.

Główny bohater, Jonasz, szkoląc się u Dawcy Pamięci odkrywa zupełnie inny świat, który niezmiernie go fascynuje i ukazuje mu niedoskonałości otaczającej go rzeczywistości. Autorka w niezwykły sposób przedstawia świat zupełnie różniący się od naszego, a później za pomocą szkolenia Jonasza wprowadza dobrze znane nam przedmioty, które są dla niego obce. Dzięki temu my również możemy spojrzeć na nie z innej perspektywy. Ponadto nauka Jonasza przypomina trochę odkrywanie świata przez dzieci: najpierw  z pewnym niezrozumieniem, ale równocześnie ogromną ciekawością. Książka pozwala trochę starszym dzieciom na ponowne odkrywanie świata, który tak naprawdę już znają.

Muszę przyznać, że końcówka "Dawcy" trochę mnie rozczarowała. Autor zostawił otwarte zakończenie, ale ja miałam wrażenie, że książka urywa się w nieodpowiednim momencie. Tak jak wspominałam, odsłuchiwałam książkę w postaci audiobooka i aż musiałam sprawdzić, czy posiadam pełną wersję. Wydawało mi się, że jakiegoś nagrania brakuje, ponieważ zakończenie nadeszło tak niespodziewanie. Oczywiście interesujące jest to, że można je na wiele sposobów interpretować, ale jako czytelnik muszę przyznać, że nie byłam przygotowana na zakończenie książki w takim miejscu. Jednak pomimo tego książka bardzo mi się podobała i na pewno sięgnę do niedawno wydanej w Polsce kontynuacji noszącej tytuł "Skrawki błękitu".

Jeśli jeszcze nie czytaliście "Dawcy", to możecie to zrobić w ramach mojego wyzwania czytelniczego "52 książki na 2015 rok". Książka ta pasuje na przykład do punktu 06. Książka z gatunku Young Adult lub 40. Książka, którą skończysz czytać w jeden dzień (książka naprawdę wciąga i bardzo szybko się ją czyta).

Jeżeli jednak przeczytaliście już "Dawcę", to zachęcam Was do obejrzenia filmu na jego podstawie. Co prawda niektóre elementy książki są pozmieniane, ale ogólnie rzecz biorąc jest to całkiem dobry film. Poniżej możecie obejrzeć jego zwiastun. Chciałabym tylko ostrzec osoby, które nie czytały powieści, a planują to zrobić, że w zwiastunie jest dość duży spojler książki.


Czy może ktoś z Was czytał "Dawcę"? Jeśli tak, to niedawno w księgarniach pojawiła się druga część serii "Skrawki błękitu". Ja jeszcze jej nie czytałam, ale mam nadzieję, że będzie tak dobra jak "Dawca".

Może Ci się również spodobać

0 komentarze